Renewal/Pembaharuan ~ Pst Eddy Chang #Outspreadconference #bwccoc16

TEMA: RENEWAL/PEMBAHARUAN (YESAYA 40:30-31) OLEH PST. EDDY CHANG

Yesaya 40:30-31 (TB)  Orang-orang muda menjadi lelah dan lesu dan teruna-teruna jatuh tersandung, tetapi orang-orang yang menanti-nantikan TUHAN mendapat kekuatan baru: mereka seumpama rajawali yang naik terbang dengan kekuatan sayapnya; mereka berlari dan tidak menjadi lesu, mereka berjalan dan tidak menjadi lelah.

Org muda ialah org yang mau berubah dan ingin terus belajar. Sehebat apapun, kita bisa menjadi letih dan lelah. Persoalannya, bagaimana kita recharge untuk meneruskan pertandingan. Org yg letih lesu senang jatuh tersandung. Sebab itu kita perlu sentiasa mendapat kekuatan baru. Sebab kita bukan lari sprint tp maraton.
Menantikan Tuhan - Wait-qavah (hebrew) - To wait, look for, hope, expect
Kita menanti untuk mendapatkan sesuatu dari Tuhan. Ada suatu keadaan kita mengalami letih dan lesu tapi org yg menantikan Tuhan akan mendapat kekuatan baru. Kita anak Tuhan perlu belajar "art of waiting".
Ada banyak kesibukan yg buat kita terpacu untuk bertanding dan kita lupa menanti nantikan Tuhan. Setiap kita ada pace masing-masing. Hidup kita bukan bicara kita perlumbaan dgn org lain tapi bagaimana kita memecahkan rekod masing-masing. Sebagai contoh, fast food menjadi pilihan. Klau tunggu lama sikit kita jadi marah. Kalau di gereja,  kotbah lama sikit terus kasi tunjuk-tunjuk jam sma pendeta. Harus sedar bahawa bukan seluruh isi khotbah itu akan menjadi mesej yang Tuhan cuba sampaikan. Mungkin mesej Tuhan pada akhir khotbah itu.
Seringkali ada satu statement dari Tuhan dapat mengubah hidup kita. Tapi, kita tidak dapat mendengar sebab kita tidak sabar. Kita mau semuanya dalam kadar segera. Agak bahaya keadaan zaman sekarang sebab semua maunya cepat. Tak mau ibadah lama. Menyebabkan dalam hal rohani pun kita berfikir semuanya mau instant/segera.

1.     Orang yang menantikan Tuhan mendapat kekuatan baru dan perspektif baru
But those who wait upon God get FRESH STRENGTH
ü  Dimana kita mendapat kekuatan baru?  Dlm hadirat Tuhan.
ü  Semakin banyak kita buat aktiviti dalam gereja, kehidupan rohaninya tak automatik bertumbuh.
ü  Semakin kita mementingkan disiplin peribadi bersama dgn Tuhan, berdoa, baca FT, jurnal², persekutuan peribadi dengan Tuhan.
ü  Baca buku rohani, dengar kotbah, ikut konferensi. Itu adalah saluran Tuhan memberi kekuatan baru.
ü  Filipi 4:6-7 (TB) Janganlah hendaknya kamu kuatir tentang apa pun juga, tetapi nyatakanlah dalam segala hal keinginanmu kepada Allah dalam doa dan permohonan dengan ucapan syukur.
ü  Waktu kita mencari Tuhan terjadi pengaturan ilahi. Awalnya kita banyak masalah, bila kita datang kepada Tuhan.Tuhan bagi perspektif baru. Kita tau mana arahan yg perlu kita lakukan.
ü  Org pada masa kini terlalu bergantung kpd manusia, pemimpin, ada masalah terus call. Tapi dia lupa call Tuhan.  Kita perlu datang kembali mengandalkan sumber sebenar iaitu Tuhan kita.
ü  Lukas 10:38-42 (kisah Maria dan Marta)
ü  Yesus sedang berbicara tapi Marta sedang sibuk hingga tiada waktu mendengarkan Tuhan. Tapi, Maria telah memilih bagian yg terbaik. Marta menjadi marah dan menyalahkan Maria dan kepada Tuhan Yesus juga. Tuhan berkata, Marta, Marta. Bahaya kalau Yesus sudah panggil nama kita dua kali.
ü  Kita perlu belajar seperti Maria duduk diam. Tp jangan juga terus duduk diam hingga tidak mau melayani.
ü  Matius 11:28-30
ü  Belajar mengambil kuk yg datang dari Tuhan. Kita anak-anak Tuhan tidak didesign untuk menganggur. Anak-anak Tuhan seharusnya melayani. Tapi, Tuhan tidak mau kita berbeban berat. Oleh itu, serahkanlah segala beban kita kepadaNya.

2.     Orang yg menantikan Tuhan, Siap utk mengatasi tantangan yang lebih besar.
ü  Saat burung rajawali umur 40 tahun. Bulunya sudah kusut dan berat. Cakar sudah panjang dan lemah, paruh sudah bengkok. 
ü  Pilihan ada dua iaitu biarkan keadaanya begitu atau mengalami perubahan.
ü  Jadi, rajawali memilih perubahan. Patahkan paruh, cabut bulunya. Dan harus menunggu. Dia harus sementara waktu diperbaharui. Disimpan. Setelah paruhnya sudah tumbuh, bulunya sudah tumbuh, rajawali boleh hidup sehingga 30 tahun lagi. Dia tidak takut pada badai yang besar dan siap untuk melambung lebih tinggi. Outspread. X takut dgn badai berbanding dgn burung lain. Dia mgatasi badai.

3.     Menantikan Tuhan. Diberikan kesanggupan ekstra untuk berlari dan berjalan.
ü  Berlari perlu lebih cepat dan perlu keadaan jantung yang lebih kuat, fizikal yang lebih siap, lebih cepat tapi berjalan lebih santai.
ü  Tuhan mau kita memiliki konsistensi, kekuatan dalam masa kita mengalami masa yang begitu cepat.  Ada orang mengejar hal yang heboh yang besar tapi tidak konsisten berjalan dengan Tuhan setiap hari.
ü  Ada orang yang mengejar acara² besar tapi selesai acara dia lupa membangunkan konsistensi dengan Tuhan setiap hari.
ü  Setiap org ada pace sendiri. Kita perlu konsisten.

ü  Tuhan mau cabut kekecewan, sikap menghakimi, hal-hal yang membuat kita tidak produktif di dalam Tuhan.

Comments

Popular posts from this blog

7 Things For You To Know About The Man God Has For You by STEPHAN LABOSSIERE

Rasa macam sakit kopio.

Life