Rasa macam sakit kopio.

Sebanyak banyak sakit yang sa alami, sakit datang bulan tu yang paling sa tidak suka. Rasa macam tidak mau buat apa-apa.. baring2 saja. Kadang-kdang boleh sampai pengsan sebab rasa mau pitam. Tapi yang paling sakit lagi bila rasa macam ada blender di "tentug" kalau datang bulan dan bintang. Kalau itu, sampai beguling guling di lantai. Sakit kedua yang sa tida suka ialah sakit dugal@gastrik. Sakit gastrik sa ni lain, urang panggil gastrik angin. Tu angin akan tersekat di dada sampai susa mo benafas. Perut pun kembung masa tu. kalau tekan, keras. Jadi sangat tida selesa. Saturang kawan cerita sama sa baru2, dia sakit gastrik sampai apa saja yanng dia makan, dia muntah. Sampai dua minggu macam tu. sengsara juga dibilang sampai nangis-nangis. 

Ada banyak sakit di dunia ni. Baru2 ni timbul bisul di kaki sa. Sa gerigitan betul sampai sa pigi picit2 sampai keluar yang di dalam tu bisul. Bukannya makin bagus tapi makin sakit pula. haha. Ada juga becerita sama kawan baru-baru ni. Dia sakit hati sebab kena kasi tinggal boypren. Sakitnya tu di ginawo dibilang. Iya mungkin bagi orang lain, sakit tu biasa-biasa saja. Tapi yang mengalami itu lebih tahu dan rasa macamana tu perasaan. Mau sembuh perlu masa dan penyertaan dari Tuhan. Tidak mudah tapi tidak mustahil. 

Nasihat sa, macamana mau move on kalau putus dalam bersinta. (tidak sama utk semua org)

1. Terima kenyataan.
Terima kenyataan yang tu perhubungan suda putus dan memang tidak ada apa2 lagi. Kalau mau sambung pun, situasi tidak akan sama macam sebelumnya. 

2. Jangan hubung, stalk fb dan sebagainya.
Makin kita hubung, cek2 makin sakit hati. Apa kata kasi rehat tu hati. Jangan fikir banyak pasal tu orang. 

3. Cari kawan yang boleh bantu kita untuk move on.
Kawan sangat penting utk bantu kt lalui saat-saat sedih kt. Sanalah tempat kt sharing2 perasaan. Tu kawan boleh bagi kata2 motivasi.

4. Jangan cari cinta baru selagi tu hati belum sembuh dari perhubungan yg sebelumnya.
Baru putus lepastu ada suda yang baru? masih lagi tu hati belum sembuh dari perhubungan sebelumnya terus cari keginawaan yg kononnya cuba utk kasi lupa yg lama?. hee. bagus kasi rehat dulu tu hati dalam beberapa waktu. Fikir dulu bagus2. org yg macamana ko suka. 

5. Semua barang2 macam gambar, hadiah yg kena bagi dsebagainya simpan dalam kotak.
Kalau bilang mo kasi lupa suda betul2. Semua gambar2 kasi simpan la di dalam kotak. simpan bawah katil. Nanti bila tu hati suda strong boleh la pi imbas kenangan lalu dengan belek2 gambar atau baca2 surat atau kad yang kana bagi. haha. 

6. Jangan ungkit2 lagi cerita lama sama tu orang.
Boleh lah untuk kc lepas tu perasaan supaya ada rasa lega di hati tapi kalau balik2 itu juga cerita macam org pun boring juga mo dengar. macam kita pasang kaset lagu.. satu dua kali dengar ok lagi kalau balik2 dengar pandai juga boring. haha. barang yang lepas jangan dikenang. Fokus untuk perbaiki diri. belajar dari pengalaman lalu. Yakin ada yang lebih baik.

7. Berdoa. Kasi serah hati sama Tuhan.
Tuhan yang empunya diri kita. Hati kita Tuhan nampak semua isinya. Tuhan tahu bila hati kita sakit terutamanya bila sakit sebap putus sinta sebab Tuhan lebih tahu erti kekecewaan. Apabila kt serahkan hati kt yg hancur sama Tuhan, Tuhan boleh memberikan kita hati yang baru. Semua kisah lalu tidak akan memberi kesan lagi dalam hidup kita. Ni pengalaman sa la. Skrg sa suda lupa semua masa lalu sa. ingat2 lupa sudah. Hati yang baru Tuhan berikan. Tujuan yang baru, visi misi yang baru bahkan perspektif baru juga akan kita dapat lihat. Tuhan ubah fokus kt dari perhubungan kepada lebih ingin mengenal Tuhan dan memberikan hati yang mau melakukan kehendakNya.

8. Dengar khotbah pasal perhubungan di Utube dan baca banyak2 buku pasal perhubungan.
Kita perlu belajar banyak perkara tentang perhubungan untuk mempersiapkan diri untuk perhubungan yang akan datang. Banyak cara untuk kita belajar. Boleh dengar khotbah di youtube banyak tu. lepastu baca buku2 pasal perhubungan yang ditulis oleh penulis buku Kristian dan juga boleh follow insta yang renungan pasal perhubungan dan sebagainya. Masa single adalah masa untuk memperbaiki diri. Mempersiapkan diri dan belajar banyak hal. Ambil kesempatan indah ini untuk belajar banyak hal. 

Banyak lagi kali kan cara2 tapi inilah yang sa dapat share. Sa bersyukur sama Tuhan sebab sa single mau tiga tahun sudah. Banyak perkara yang sa belajar.. dan akan terus belajar memperbaiki diri. Fokus untuk apa yang sa rancang untuk buat beberapa tahun ke depan.. dan belum merancang untuk bercinta. eseh.. macam lah jatuh cinta itu boleh dirancang kan. haha. Tapi kita boleh mengatakan "tidak" kalau rasa hati kt belum ready. Sebab segala sesuatu ada waktunya.. dan pasti indah tepat pada waktuNya. 

Sakit apapun yang dirasakan. Serahkan kepada Tuhan. Pasti disembuhkan. Mujizat terjadi apabila hati kita percaya Tuhan menyembuhkan. Apakah itu sakit fizikal ataupun sakit dalaman/rohani. Apabila Tuhan menyembuhkan, semuanya akan hilang. Selagi kita di dunia rasa sakit, penderitaan2 akan tetap ada. Sebab kita menanti suatu masa apabila kita dipindahkan ke rumah baru (syurga) dimana tidak ada kesakitan. tidak ada penderitaan. Jadi sementara kita di dunia, berpautlah pada Tuhan. Kadang2 dalam kesakitan kita, mungkin kita tidak melihat tangan Tuhan untuk menolong kita, tapi tetap percaya pada hati Tuhan.. yang peduli akan keadaan anak-anakNya di dunia ini. Kasihnya memulihkan hati kita, memulihkan hidup kita dan hanya kasihNya yang dapat memulihkan dunia. Oleh itu dalam saat2 susah dalam hidup kta.. katakanlah, "Tuhan, walaupun sa tidak melihat tanganMu tapi sa tetap percaya akan HatiMu yang akan selalu mempedulikanku" :) 

Comments

Popular posts from this blog

7 Things For You To Know About The Man God Has For You by STEPHAN LABOSSIERE

Life