MY WAY OR HIS WAY? ~ Pst Joe #outspreadconference

   WORKSHOP 9: MY WAY OR HIS WAY?


·        Hidup kita akan bermakna jika kita mengikut cara macam mana Tuhan ingin kita hidup.
·        Untuk kita hidup mengikut keinginan Tuhan yang pertama adalah kita mesti tahu identiti kita.
 a)     Tuhan mencipta kita serupa gambarnya
b)     Iblis sembunyikan identiti kita
ü  Iblis ternyata tidak dapat melawan Tuhan, jadi iblis menganggu kita untuk melawan Tuhan.
 Cara2 iblis sembunyikan identiti ktaa)     Melalui pandangan orang lain (buat kta confuse)
b)     Menggunakan kekecewaan, kesedihan, cemburu
 
5 perkara pengenalan tentang keperibadian manusia sebenar1 Petrus 2:9-10·        Bangsa yg terpilih
·        Imamat rajani
·        Bangsa yg kudus
·        Kepunyaan Allah
·        Beroleh belas kasihan
 ü  Untuk kita mengenal diri kita bukan dengan cara kita melihat diri kita tetapi bagaimana cara Tuhan melihat kita.
ü  Diterima sepenuhnya dalam Kristus (manusia terluka akibat penolakan)
ü  Manusia akan melakukan apa saja untuk merasa dirinya diterima kerana mereka tahu bagaimana sakitnya jika diri mereka ditolak.
 a)    I completely accepted - 1 Petrus 2:9 "Tetapi kamulah bangsa terpilih". Tuhan memilih saya lebih dari segalanya (Efesus 1:4). Yesus menjadikan sy diterima (Titus 3:7).
b)    Saya sangat berharga - Tuhan menghargai walaupun sebenarnya diri kita tidak berharga (Tuhan memanggil kita "holy") - Alasan mengapa kita berharga? Kerana Tuhan adalah Bapa kita (Lukas 12:24) - kerana Yesus menebus kita dengan nyawaNya (1 korintus7:23)
c)   Saya dikasihi Tuhan selamanya – (Ibrani 2:11, Yeremia 31:3) kasih tiada bersyarat dan tiada penghujung (Mazmur 100:5)
d)    Saya telah diampuni – (Yesaya 43:25, Roma 8:10)
e)   Saya boleh, saya mampu, saya berkebolehan (kita adalah imam - org percaya) - maksud imam adalah mewakili Tuhan kepada manusia dan mewakili manusia kepada Tuhan (KPR 26:18, 2 korintus 3:6)

Nota disalin oleh : Rowena Roalnd (RORO)
Ditaip oleh : Cikgu Panus

Comments

Popular posts from this blog

7 Things For You To Know About The Man God Has For You by STEPHAN LABOSSIERE

Rasa macam sakit kopio.

Life