God will go with you. :)

Sharing | Daily Devo | 9 Sept 2016

Pagi ini saya membaca buku devosi saya yang saya print. 

Ayat Firman Tuhan,
"The Lord replied, 'My Presence will go with you, and I will give you rest."
- Exodus 33:14

Apa yang saya belajar dari devosi pagi ini. 

Ayat yg di atas tu merupakan jawaban yang Tuhan berikan kepada Musa. Apabila Musa sedang risau menguruskan orang Israel. Ayat tersebut juga ditujukan kepada kita. Apapun yang sedang kita risaukan.. sepanjang minggu ini, bulan ini, tahun ini, Tuhan akan ada bersama kita. Dia bersama kita mengadapi setiap saat dalam hidup kita.

1. Saya belajar pada hari ini, Tuhan akan selalu ada bersama dengan saya.. dan saya tidak akan keseorangan. Walaupun mungkin kadang-kadang sa akan rasa lonely mungkin sebab teda kawan, saya tidak perlu merasakan lonely lagi sebab saya tau Tuhan ada bersama dengan saya. Hadirat Tuhan akan selalu memenuhi saya.

apa yang sa belajar baru-baru dari Joyce Meyer, kita tidak boleh hidup berdasarkan emosi kita. Kita perlu membuat keputusan untuk situasi-situasi yang kita hadapi. Contohnya, tiba-tiba kita rasa macam malas pigi BIGMoral. Kalau kita ikut emosi, mungkin kita tidak akan datang BIGMoral pada masa tersebut. Tapi, kalau kita membuat keputusan untuk tetap pergi walaupun emosi kita cakap malas pergi, itu ertinya kita menjalani kehidupan tanpa berdasarkan emosi. Itulah yang dikatakan oleh Joyce Meyer iaitu Hiduplah dengan membuat keputusan-keputusan yang kita buat dan bukannya mengikut emosi yang kita rasakan pada waktu itu. 

2. Saya juga belajar hari ini.. BUKAN perhubungan saya dengan siapa saja di dunia ini atau mesej yang sa dapat dari orang yang sa hargai/sayangi atau berapa banyak wang yang sa miliki yang akan memberikan saya damai. Tapi, hanya di dalam hadirat Tuhanlah yang akan memberikan saya damai.

3. Perhubungan saya dengan Tuhan Yesus lah yang memberikan saya damai di dalam Tuhan. Dan saya tidak perlu menyia-nyiakan semua ini. Yang terpenting dan yang memegang hidup saya. 

Itulah yang sa belajar dan renungkan pada pagi ini.

CERITA.

Hari ini, kami ada pembentangan di kelas. Jadi persiapan semua sudah dilakukan. Ramai yang neves sebab pembentangan kali ini agak lain sebab lect baru yang tidak kami biasa. 

ramai yang tidak puas hati sebab lect ini mempunyai permintaan yang tinggi, lepastu setiap pembentangan yang dia suka , dia akan komen pada akhir pembentangan individu tersebut. Jadi rakan-rakan lain pun stress dan banyak faktor lain yang menyebabkan jugalah. Jadi kisahnya, saya sudah membentang. Pembentangan saya pun biasa-biasa saja. Mungkin sebab saya tidak memfokuskan apa yang diminta oleh Lect. Tapi walaupun sa tidak dapat mencapai standard yang ditetapkan, saya tidak akan sekali-kali menganggap diri saya gagal. Sebab ini cuma beberapa peratus dari beberapa waktu dalam hidup saya. Saya sedang mengalami proses pembelajaran, dan saya tidak akan berhenti belajar. Begitu juga dengan bidang orang ini lain-lain. Saya tidak boleh membandingkan diri saya juga dengan orang lain. Kalau mau membandingkan untuk sesuatu yang positif, mungkin itu boleh. Tetapi bila untuk membandingkan, menyebabkan saya rasa down dan tidak menyukai diri saya... itu tidak akan saya lakukan, walaupun inilah realiti yang ramai sedang hadapi sekarang. 

Saya mau belajar untuk kasi limpas-limpas bilang. Setiap urang ada kelebihan dan kekurangannya sendiri, ada bidangnya sendiri yang dia kuasai. 

Haha. Jadi kalau ada yang terbaca ini... Jangan pernah menggangap dirimu gagal kalau ada sesuatu yang kmu buat kamu inda dapat buat. Sebab hidup ini banyak yang boleh diterokai. Banyak tokoh-tokoh yang hebat yang pada mulanya gagal tapi akhirnya menjadi individu yang berjaya pada bidang mereka sendiri. Kita cuma perlu meneroka apa bidang kita yang ngam atau minat. 



Comments

Popular posts from this blog

7 Things For You To Know About The Man God Has For You by STEPHAN LABOSSIERE

Rasa macam sakit kopio.

Life