Pentingnya doa pagi / devosi pagi :)

Haloha.

Hari ini sa rasa pentingnya doa pagi. :)

Sepatutnya sa kena obseb pensyarah sa hari ini. Penilaian akhir. Jadi sa sudah beli barang2 dan duit sa guna sa pinjam sebab penilaian akhir sa mo buat yang terbaik. Jadi, semua sudah ready, persiapan buku RPH, Fail2, bahan mengajar semua sudah ok, persiapan hati dan fizikal sedia mau menghadapi.
Bila hari kejadian, tunggu punya tunggu lect nda dapat datang sebab dia sibuk. Haha.

Kecewa dalam 5 saat saja begitu lepastu ok sudah. Kalau sa mau marah, kecewa lama2 sebab lect bilang mau datang tp akhirnya x datang.. sa ada sebab untuk semua itu.. Tapi sa memilih untuk bersukacitaa untuk menikmati masa mengajar guna bahan yang sudah sa sediakan. :)

Lalu sa sedar, betapa pentingnya doa pagi.. penyerahan kepada Tuhan.. untuk seluruh hidup termasuk emosi dan seluruhnya. Sa sudah serahkan ke dalam tangan Tuhan dan apa yg berlaku pada hari ini di luar penguasaan sa. Tapi sa tau, apa yang sa alami ini, tidak membuatkan Tuhan terkejut dan risau bagaimana untuk tolong saya.. sebab Dia tahu sebelum pun terjadi semuanya. Jadi, saya bersyukur untuk segala sesuatu. Segala yang terjadi pasti ada sebabnya.

Kejadian hari ini, tidak boleh dijadikan sebagai satu alasan untuk tidak melakukan yang terbaik pada penilaian yang tertunda. Tidak boleh. Sebagai anak Tuhan, mesti mau menunjukkan sikap yang baik, usaha dan   melakukan yang semampu mungkin. :)

Akhir sekali, cara kita menjalani kehidupan adalah satu pilihan. Apa jadi dalam hidup kita di luar jangkaan, cara kita menghadapi situasi sukar.. adalah pilihan. Bak kata Pendeta Gilbert, kekuatiran itu satu pilihan. Kalau kt pilih kuatir maka kt akan punya banyak alasan dan bsungut2. Tapi bila kt memilih untuk menikmati ketidaksempurnaan hidup, kt akan merasakan damai sejahtera.

Jangan cepat KECEWA, jangan mudah MENYERAH.
jangan LEMBEK LEMBEK
Tetaplah BERUSAHA tetaplah BERHARAP.

:D


Comments

Popular posts from this blog

7 Things For You To Know About The Man God Has For You by STEPHAN LABOSSIERE

Rasa macam sakit kopio.

Life