Kisah Nilam budak Pra yg istimewa. #PraktikumFasa3

Syukur, Haleluyah Praktikum seminggu sudah berlalu.. Ni kali mau cerita pasal saturang murid sa yang istimewa. Kalau dia teda, maka boringlah pra dan sedihlah cekgunya  ini. Haha.

Nilam seorang yang comel tapi dia tidak macam kawan2 yang lain. Tinggi seperti kanak-kanak lain yang berumur 6 tahun tapi bercakap seperti kanak-kanak berumur 3 tahun. Rambut tocang. Kadang-kadang apa yang dikatakan, susah untuk difahami. Tabiat Nilam yang agak luarbiasa bagi sa.. (sebab pertama kali jumpa murid begini), Pada hari pertama minggu ini, Nilam suka makan getah ikat rambutnya. Hari kedua, Nilam makan pemadam, digigit hingga hancur dan penuh di atas permukaan lidah. Hari ketiga pula, Nilam makan kertas yang diberi oleh guru.. Hari keempat, Nilam mengigit warna kayu dan apabila patah, nilam akan gigit2 dalam mulut. Hari ini pula, Nilam menjilat gam di tangannya..dan menconteng mukanya dengan pensel warna. Perlakuan yang ditunjukkan adalah luar dari kebiasaan yang kanak-kanak berumur 6 tahun slalu lakukan. 

Selain itu, Nilam juga suka menggangu ketenteraman rakan lain. Memang pengacau abis lah. Huru-hara kelas bila Nilam mula beraksi. Nilam suka mengambil barang rakan dan membawa lari hingga rakannya mengejar hingga dapat. Lain lagi cerita bila yang lain pigi tolong kawan yang dikacau. Maka huru hara lah kelas dengan teriakan dan lari sini sana itu murid. Lepastu dia suka menconteng kertas orang lain.. Nda mau berkongsi warna denga rakan semeja. Guru Pra pun Surrender dengan dia. Sebab bila dimarah, dia buat gaya lucu pula. Adoii. haha.

Tapi, syukur ada Ibu (pembantu pengurusan Murid). Murid2 panggil dia cikgu Ibu. Haha. Ibu banyak tolong kami kawal kelas. Ibu ajar macamana mau kawal budak. Ada 3 cara.. Marah, Puji, Pujuk. Haha. Kalau si NIlam ni, marah macamana pun blh lah diam sekejap. Tapi paling berkesan bila guna cara puji dan pujuk. Terus dia dengar cakap. 

Semoga si Nilam berjaya dalam hidup, walaupun ada masalah sikit.. tapi kata cg Bujang, Tidak ada personaliti yang gagal,.. Jadi, pastinya ada harapan di masa masa akan datang.

Demikianlah cerita tentang murid sa yang Unik dan yang paling sa sayang. :D

Shallom!

#Dreambig
#PraktikumFasa3

Comments

Popular posts from this blog

7 Things For You To Know About The Man God Has For You by STEPHAN LABOSSIERE

Rasa macam sakit kopio.

Life