Buang Yang Kotor itu!

Seharian kerja saya hari ini - membuka semua kotak sa yang dari stor. Lepastu buat  pengasingan. Mana yang perlu dibuang dan mana yang perlu sa simpan. Kerja begini lah yang buat sa pening sebab mau fikir mau buang tapi sayang. Hingga sa sedar bahawa.. barang dari PPISMP pun masih ada lagi dalam kotak yang tiap tahun sa simpan. Adeii panat. Lepastu masa mau buang, befikir lagi.. mau buang ka tida.. mau buang ka tida.. sampai lama siap mau kemas barang. Skali bila siap asingkan, 2 plastik sampah besar yang hitam. Nah rupanya banyak barang yang selama ni sa simpan  yang sa patut buang. Hmm...Patutlah banyak dan berat kotak sa angkat setiap ujung tahun. adehh. 

Begitu juga dalam kehidupan kita ini. Banyak perkara yang patut kita tinggalkan atau buang dari dalam hidup kita. Mungkin ada kesilapan lalu yang membuatkan kita selalu rasa bersalah dan menyebabkan susah untuk maju ke depan.. Ataupun, apabila kita pernah dilukai oleh orang lain yang kita sayang.. atau, kita mengalami pengalaman pahit yang kita tidak suka.. dan sampai saat ini, kita masih belum mengampuni orang lain kerana menyakiti hati kita. Mungkin juga ada memori yang patut kita lupakan untuk terus menjalani hidup dengan aman. Semakin kita biarkan semua itu membebani kita, semakin kita akan rasa hidup kita terhimpit oleh banyak hal.. Jadi adalah baik jika kita membuang segala yang negatif.

      2 Korintus 5: 17 >>Jadi siapa yang ada di dalam Kristus, ia adalah ciptaan baru; yang lama suda berlalu, sesungguhnya yang baru sudah datang.
                                                       LAMA menjadi BARU 

Apabila kita menerima Kristus sebagai Tuhan dan Juruselamat kita, Kita adalah ciptaan baru.. segala yang ada dalam hidup kita sebelumnya sudah berlalu dan kita tidak akan sama seperti yang dulu. Jadi, apapun kesalahan yang kita buat di masa lalu itu tidak perlu diulang dan  itu tidak menggambarkan kita lagi. Memang perubahan tidak akan terjadi secara automatik, kerana adanya proses pemurnian yang akan kita alami dari Tuhan.. secara tidak sedar, kita akan terpisah dengan rakan yang memberi kesan negatif dalam hidup kita dan mula mengenal dengan orang-orang yang tepat yang dapat membantu iman untuk bertumbuh. Hal ini terjadi dalam hidup saya secara peribadi.. dan setelah saya mengambil keputusan untuk mengikut Tuhan secara serius.. memang sukacita yang sa alami itu adalah suatu yang mendamaikan. Saya mulai terpisah dengan orang dan kawan2 yang memberi pengaruh negatif dalam hidup sa.. dalam beberapa waktu yang sama, saya bertemu dengan orang2 yang percaya Tuhan.. suatu perubahan terjadi dalam hidup sa, dan semuanya tidak sa jangka.

Filipi 3:7-8 >> Tetapi apa yang dahulu merupakan keuntungan bagiku, sekarang ku anggap rugi karena Kristus. Malahan segala sesuatu kuanggap rugi, kerana pengenalan akan Kristus Yesus, Tuhanku, lebih mulia dari pada semuanya. Oleh karena Dialah aku telah melepaskan semuanya itu dan menganggapnya sampah, supaya aku memperoleh Kristus...
                                                          dulu KEUNTUNGAN
                                                           sekarang KERUGIAN

    Segala sesuatu yang sa lakukan pada masa dahulu, yang sa banggakan.. semuanya adalah sia-sia. Kerana semuanya itu adalah Jahat dan tidak berkenaan di mata Tuhan. Syukur, Tuhan memberi sa kekuatan untuk melepaskan masa lalu yang sangat teruk... setelah tangan saya berpaut pada Kristus, saya dapat melepaskan tangan untuk perkara yang tidak baik. Ada banyak hal yang sa tidak banggakan, yang terjadi dalam hidup sa di masa lalu.. salah satunya adalah ingin membunuh diri kerana tidak dapat mengawal emosi. Pada waktu yang tepat, Tuhan datang dan menyatakan diri melalui hambanya iaitu pastor. Terkadang Tuhan menunggu kita untuk berkata "Tuhan, saya tidak mampu lagi untuk meneruskan semua ini".. dan pada waktu yang tepat, Tuhan akan bertindak. Pertemuan sa dengan Tuhan pada malam itu mengubah hidup sa.. tetapi yang pertama Dia ubah ialah hati saya.. Hati saya mulai terbuka untuk melakukan kehendakNya dalam hidup saya dan saya mau mengenal Dia lebih banyak lagi. 

Buang perkara yang mengikatmu, terimalah kasih dari Tuhan.. Firman Tuhan berkata... di luar Tuhan, kita tidak akan dapat berbuat apa-apa... 

Yakobus 1:21 >> Sebab itu BUANGLAH SEGALA SESUATU yang KOTOR dan KEJAHATAN yang begitu banyak itu dan TERIMALAH dengan LEMAH LEMBUT FIRMAN yang tertanam di dalam hatimu, yang BERKUASA MENYELAMATKAN JIWAMU
              BUANG KEJAHATAN dan TERIMA FIRMAN
Shallom!
.


Comments

Popular posts from this blog

7 Things For You To Know About The Man God Has For You by STEPHAN LABOSSIERE

Rasa macam sakit kopio.

Life