Kawan :)

Amsal 27: 5
Lebih baik teguran yang terus terang daripada kasih yang tidak terungkapkan.
Lagi bagus kita sebagai seorang kawan, menegur antara satu dengan yang lain dengan "terus terang" . Cari kesempatan untuk berterus terang kalau ada hal yang patut kt tegur. Cthnya, kalau kawan kt itu mula suka2 p bercinta sama org yg x seiman, ataupun berjinak2 dgn hal yang x bgus, lg baik kt tegur awal2. Lagi bagus terus terang daripada diam-diam. Sbagai seorang kwn, kt sda smestinya mengasihi kwn kt. Apa bukti kt syg kwn kt? slain kt blanja dia mknan kt mau tegur dia utk hal2 yg patut ditegur sbp kt mengasihi dia.. mahu yg terbaik untuk hidup dia. Kt syg kwn kt, tp kt kc biar dia bt perkara2 yg x bgus.. itu ertinya kt x mengungkapkan kasih kt sma kwn kt tu. Tp bila sudah tegur.. tp kwn kt x mau dgr.. apa patut kt buat.. kt terus doakan spya kwn kt tu ada ksedaran walaupun masing2 besar sudah..pandai2 lah mau berfikir di alam sedar.. yang penting sudah tegur dengan terus terang, lagi bagus face to face tp klau x brani wsap pun bulih tp bukan mau main sindir2 di wechat fb dan yg sewaktu dgnnya. haha. (sama, klau mau tegur.. tgurla bgus2. aiseh)

Amsal 27: 6
Seorang kawan memukul dengan maksud baik tetapi berwaspadalah apabila seorang musuh mencium kamu. 
Memukul dalam ayat ini bagi saya, bukanlah betumbuk, merotan tapi lebih kepada perkataan
ataupun nasihat2 yang menyakitkan utk kt trima. Seorang kwn yang baik akan cuba menasihati walaupun nasihatnya itu akan menyakiti hati org yg dinasihati. Org yg dinasihati pula mgkin inda dpt trima nasihat daripada kwn itu sbp mgkin dia ckp "ini hidup sa bah, apa ko tau".. mm bagi saya, sa bersyukur bila ada org yg nasihat sa.. itu ertinya drg ambil berat sma sa. Lagi bagus kana nasihat drpd x kna nasihat. Mencium dalam ayat ini pula bagi saya, pujian daripada kwn yg tanpa kt sedari kwn itu sbnarnya musuh kt. Kwn sebegini akan menggalakkan kt utk bt pkara yg x baik. Bila kt bt ssuatu yg x baik/kptsn yg x btl, kwn itu akan puji2, smpai kt pun nda sedar yg kt buat tu sbnarnya x bg faedah sma hidup kt, dan memberi kesan untuk jangka masa yang panjang dalam hidup kt.



jadi.................pilihlah kawan yang baik. Jadilah kawan yang baik. Saling menasihati dengan kasih. Mcm tu lagu bilang.. :"persahabatan kan kekal, bila Yesus berserta, persahabatan tak kenal perasaan kecewa, sampai waktunya tiba pulang ke rumah Bapa,.. waktu hidup tak panjang.. bersahabatlah"..
kbai.

Comments

Popular posts from this blog

7 Things For You To Know About The Man God Has For You by STEPHAN LABOSSIERE

Rasa macam sakit kopio.

Life