Ketamakan memakan diri.

Sebagai seorang pelajar. semestinya kita perlukan banyak duit.. untuk makan setiap hari, untuk bayar yuran. beli itu ini dan sebagainya.. Sa juga begitu. hewhew. Dalam usia begini (22tahun belum genap) sepatutnya sa sudah pandai berdikari dan tidak lagi perlu minta duit di rumah. Jangan sesekali salahkan keadaan keluarga jika kita tidak dilahirkan dalam keluarga yang berada. Memang,.. jika kita bandingkan diri dengan orang lain, kita rasa kita tidak beruntung.. tapi bila kita melayangkan sedikit pandangan lebih jauh.. sebenarnya ramai lagi di luar sana yang lebih kekurangan daripada kita. Jadi, bersyukurlah dengan yang sedikit yang kita miliki... sebab dengan yang sedikit itu, jika kita syukuri akan terasa banyak. Kita tidak perlu wang yang banyak untuk happy. Sebab happy itu ada kaitan dengan sikap hati kita. Bagi saya, dapat bangun pagi ke kuliah merupakan satu yang saya syukuri. Mempunyai sedikit kawan yang mengambil berat akan sa, juga ibu bapa yang tidak pernah berputus asa akan sa, saya syukuri itu semua. :) 

Baru-baru ini musim hantar asaimen yang berturut-turut. Jadi dalam masa yang sama seorang guru menghubungi saya untuk meminta bantuan menyiapkan asaimen dia. Pada waktu itu, saya hanya fikirkan duit, duit, dan duit.. ada apa dengan duit? haha. Jadi, saya dengan gembiranya, terima tugasan yang diberikan oleh cikgu tersebut.  Tugasan pertama saya dapat siapkan dengan baik dan dihantar pada hari sebelum asaimen sa perlu dihantar jadi, [asaimen cikgu + asaimen saya = stress] haha. iya, saya jadi stress dan hidup saya tidak terurus. Apabila banyak yang perlu disiapkan dalam masa yang terdekat, saya jadi binggung dan tidak mampu mengangkat semua itu. Hal ini sebab dalam masa yang sama saya juga melakukan tugas2 yang diberikan di IPG sebab saya JPP. Jadi ketamakan ini membuatkan hidup saya tidak tenang dan menjadi lebih tidak terurus. Memang wang itu penting tapi, sa perlukan keseimbangan. haha. Inilah dinamakan pengalaman. 

IBRANI 13:5
Janganlah kamu menjadi hamba uang dan cukupkanlah dirimu dengan apa yang ada padamu. Karena Allah telah berfirman: "Aku sekali-kali tidak akan membiarkan engkau dan Aku sekali-kali tidak akan meninggalkan engkau".

Comments

Popular posts from this blog

7 Things For You To Know About The Man God Has For You by STEPHAN LABOSSIERE

Rasa macam sakit kopio.

Life