MAC 2019

Hello. Feeling good dapat menulis lagi disini :)

Setelah berlalu 2 bulan di tahun 2019 ni, ada banyak perkara yang terjadi.
Yang menggembirakan juga yang menyakitkan.

Tapi saya tetap bersyukur sebab sampai saat ini Tuhan masih memberikan saya peluang untuk terus hidup dan mengalami banyak perkara dalam sehari hari saya di dunia ini. Banyak perkara yang saya belajar dan akan tetap belajar dalam hidup ini.

Dalam beberapa waktu yang berlalu, saya mengalami situasi yang saya tidak fahami dalam hidup ini.
Banyak perkara yang saya tidak mengerti dan sehingga orang sekitar saya juga terpaksa melihat ketidakseimbangan yang saya alami. Maksud saya, mereka melihat diri saya pada sisi yang lain. Bak kata manda, "wajah rohana".haha. Memang mereka terkejut sebab mereka selalu melihat saya gembira dan sentiasa tertawa. Tapi bila saya mengalami sesuatu dalam hati saya, saya tidak dapat menyembunyikan dengan baik dan orang dapat lihat melalui wajah saya. hehe

Banyak perkara yang saya belajar pada masa-masa sukar yang saya alami, saya rasa ini adalah suatu proses pendewasaan yang sedang saya alami. Suatu keadaan yang tidak selesa. Tapi saya menyedari, ada perkara yang saya perlu lepaskan dalam hidup saya yang selama ini saya tidak lepaskan. Saya menyedari Tuhan selalu berbicara untuk saya lepaskan itu. Tetapi bukan mudah untuk saya lepaskan. Akhirnya, pada suatu masa... Tuhan terpaksa izinkan saya mengalami kesakitan kesan daripada pilihan yang saya lakukan iaitu tidak melepaskan apa yang Tuhan suru saya lepaskan. Dan akhirnya... kerana terasa berat sekali kesakitan yang saya alami, saya mulai membuka tangan saya dan melepaskan apa yang Tuhan mau saya lepaskan. Dan sangat menakjubkan kerana apa yang saya tunda selama ni sebenarnya suatu yang mudah sebenarnya untuk dilepaskan. Tuhan menolong dan memberi jalan keluar. Dia juga menyertai sepanjang proses itu dan sehingga pada saat ini.

Terjadi perubahan pemikiran saya dan perasaan saya. Bagi saya ini tahun pembebasan. Punca kesakitan hati yang saya alami bertahun tahun akhirnya saya lepaskan juga. Dan sekarang dalam proses pemulihan.. yang saya yakini bahwa Tuhan sudah pernah membawa saya melalui jalan seperti ini beberapa tahun yang lalu.. saya percaya kalau dulu Tuhan tolong saya.. apalagi pada masa kini dan juga akan datang. :)

Melepaskan apa yg kita sayang bukan mudah. Bukan suatu hal yang mudah. Tapi yang kita sayang pun, kalau selama ini menjadi punca kesakitan hati kita, sebenarnya tanpa sedar kita sedang menyeksa hati sendiri.

Jadi dalam keadaan susah ataupun senang.. yang penting tetap taat dan setia kepada Tuhan.
Tuhan berjanji akan menyertai kita selamanya. Belajar untuk percaya kepada Tuhan dan mempercayakan hidup ini hanya kepada Tuhan dan bukan manusia,

Comments

Popular posts from this blog

7 Things For You To Know About The Man God Has For You by STEPHAN LABOSSIERE

Rasa macam sakit kopio.

Life