Wisdom from anty Ros :)

5Dec | Home become my comfort zone.
Sebab? Ada wifi, makanan, cuaca sajuk dan sebagainya. Haha

Beberapa hari ini, bejalan saja kerja sa. Balik rumah dari keningau haritu yang dir IPG.
terus hari seterusnya tolong durang Vick di pekan lepastu pigi KK tepat unty Ros. Mula-mula mau pigi pulau, tapi syukurla tidak tepigi nanti sa hitam. Haha ndaba. Jadi masa joging sama anty Ros.. sa tanya beberapa soalan dan dapat input yang banyak.

| Macamana mau simpan duit ? |
Anty Ros bilang.. (Unty Ros ketua seluruh cawangan2 dalam CIMB di Malaysia dan berpengalaman pasal kewangan)
keseluruhan gaji..
-10%  Persepuluhan
-10%  Simpanan
dan yang selebihnya urus la bagus2.

1. Simpan di ASB...
Ambil 50 ribu lepastu kasi paling panjang tempoh bayar. Lepastu habis setahun, mohon balik 50 ribu dan bayar lagi mcm biasa. yang pinjaman pertama akan dibayar guna bunga saja. dan tahun seterusnya sama lagi. Sampai 200K. Sebab itulah limit.

2. Simpan di UnitTRUST.
ini tempat simpan duit untuk bkn org bumiputera tp blh jg ikut. Tiap bulan simpan rm200. Ini simpanan untuk jangka masa panjang.

| Rumah dan kereta? |
Anty Ros bilang bagus beli Rumah dulu baru beli kereta.
Atau beli kereta yang sederhana saja, MYVI pun ok sudah anty bilang.
Bagus beli rumah, memang mahal lah tapi sama juga, akan datang lagilah mahal rumah.

| Diet ?|
Jangan makan nasi. Kasi tetap la macam dalam 20 hari tidak makan nasi lepastu makan lagi nasi dan mula balik untuk 20 hari seterusnya untuk makan nasi. Jangan minum yang manis-manis. Minum air kosong banyak (Water therapy). Rajin-rajin eksesais, asal keluar peluh untuk kasi keluar toksik.

| Pasangan Hidup? |
Doa mesti spesifik untuk apapun situasi. Mesti mau kasitau Tuhan.


Begitulah beberapa yang sa dapat. Hehe.
Sa adore anty Ros sebab dia kuat. Dia kasi besar 2 anak dia dan suami dia bekerja jauh dari kluarga. Lepastu anty kerja yang perlu travel naik kapal slalu. Dan anty mo habis sudah master dia dan juga sedang belajar di sekolah Teologi di KK. Anty selalu berkhotbah dan juga suka memberi nasihat utk masa depan.

1 soalan anty bagi sama sa yang baru-baru..

| Apakah 3 perkara yang sa mau capai dalam tahun 2017? |
Bila anty tanya ni soalan, sa tidak dapat jawab sebab sa rasa blur lagi untuk tahun depan ini. Yang sa tau bulan 1 temuduga dan posting bulan 4 atau 7. Jadi apa yang sa mau dalam tahun depan belum sa fikir.. mau kurus kali adalaa. hahaha. ndaba. Mungkin sa akan cuba atur duit sa betul-betul sebelum sa mempunyai kehidupan bergaji sebab itulah salah satu kelemahan sa iaitu mengatur wang. Hehe, Lepastu mungkin cari cara macamana mau beli rumah dan beli kereta dalam masa yang sama dapat simpan duit.. mungkin juga befikir macamana mau cari duit sampingan. Banyak rancangan di hati tap dalm Bible cakap.. keputusan Tuhan lah yang terlaksana. Jadi mesti mau terbuka dengan apa yang Tuhan sudah rencanakan dalam setiap hidup kita.

Jadi soalan ini sa mau tujukan balik sama anda yang sedang membaca tulisan dan huruf-huruf ini. Haha. Apakah yang ingin dicapai pada tahun 2017? adakah mau ada boypren/gelpren? aumm. Haha. Ndaba. Fikirkanlah apa yang terbaik kan. Kihoi.

Ba ini sajalaini serita sa. Mo p KK sudah niari untuk ikut kursus guru-guru Kristian (walaupun sa belum jadi guru) haha. Bye. Hino ko po. :)

Comments

Popular posts from this blog

7 Things For You To Know About The Man God Has For You by STEPHAN LABOSSIERE

Rasa macam sakit kopio.

Life